سئو SEO یا اس ئی او چیست و چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مهم است؟
 

سئو SEO یا اس ئی او چیست و چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مهم است؟

سئو یا اس ئی او (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization‌ یا بهینه سازی برای موتور جستجو است. این عبارت خود گویای اهمیت انجام SEO برای سایت است چون با SEO دیده می‌شوید!
چهارشنبه، 14 مهر 1400 | Article Rating

لوگوی SEO

ما اصول اساسی بهینه سازی موتور جستجو را به طور کامل آموزش می‌دهیم. این آموزش به ۳ بخش تقسیم می‌شود:

  • بخش ۱: مقدمه ای بر بازاریابی با کمک موتورهای جستجو
  • بخش ۲: سئوی داخلی (سئوی داخلی)
  • بخش ۳: سئوی خارجی (سئوی خارج از صفحه)

اگر خواندن این راهنمای کامل را به پایان برسانید، SEO را بهتر از ۹۰٪ بازاریابان مبتدی اینترنتی درک خواهید کرد. پس با ما تا انتهای مقالات آموزشی SEO همراه باشید.

مقدمه‌ای بر بازاریابی به کمک موتورهای جستجو

وقتی کاربران کلمات کلیدی خود را در موتورهای جستجو مثل گوگل وارد کرده و آن را جستجو می‌کنند بلافاصله فهرستی از نتایج کلمات جستجو شده از سایت‌هایی که به موضوع شما یا نزدیک هستند و یا کاملا مطابقت دارد را مشاهده می‌کنند و با کلیک روی آن‌ها نیاز خود را بررسی و به نتیجه مورد نظر می‌رسند. این موضوع برای عموم مردم چیزی بدیهی و عادی شده است. ولی برای کسی که صاحب یک کسب و کار است در هر صنفی که باشد، این موضوع اصلا عادی نیست که نام او در بالای فهرست نتایج سایت‌ها دیده شود. این موضوع بسیار مهم است چون چنین اتفاقی به معنی پول‌هایی است که سمت تجارت و کسب و کار آن کسب و کار سرازیر می‌شود! در واقع مهم‌ترین عامل موفقی در تجارت الکترونیک، دیده شدن در دنیای مجازی اینترنت است. مخصوصا در موتورهای جستجویی مثل گوگل که تا سال ۲۰۲۱ حدود ۸۵٪ جستجوها در موبایل با آن انجام می‌شود و ۷۵٪ جستجوها روی سایر محصولات به غیر از موبایل را مثل دسکتاپ‌ها نیز در اختیار دارد. پس حضور در بالای نتایج گوگل یعنی تضمین درآمد ماهانه کسب و کار. 

ابتدا باید بدانیم سئو یا تلفظ درست آن اس ئی او (SEO) چیست و چرا مهم است؟

سئو SEO چیست؟

SEO یا بهینه سازی موتورهای جستجو فرایند بهینه سازی نمایش داده شدن یک وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو یا Search Engine Results Pages (SERPs) برای مجموعه ای از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی است.

برای انجام سئو (SEO) باید چهار فاز را به طور مداوم انجام دهید.

برای شروع کار SEO‌ باید چهار مرحله مهم را در نظر بگیرید. در ابتدا باید کلمات کلیدی مد نظر مشتریان خود را کشف کنید و در پنل‌های بررسی و مدیریت گوگل آن‌ها را بررسی کنید و ببینید که تا چه اندازه همه‌گیری دارند و در نهایت در اولین فاز، فهرستی از کلمات کلیدی مهم و موثر را انتخاب کنید.

پس از انجام مرحله نخست، باید On-Page SEO را انجام دهید که شامل بهینه سازی کیفیت و ساختار سفحات، سرعت لود صفحات و از همه مهم‌تر محتوا و مطالب غنی و مناسب و کاربرپسند که برای دیگرانی که آن موضوع را می‌خوانند بسیار جذاب و مفید باشد. کارهای دیگری هم هست مثل لینک‌سازی داخلی که صفحات اصلی موضوع کلمات کلیدی شما را باید خطاب قرار دهد. در این شرایط سایت شما استانداردهای داخلی سئو را خواهد داشت.

در مرحله سوم وجود لینک‌های موثر و طبیعی از سایر سایت‌ها به سایت شما است. هر چه مطالب شما مفیدتر باشد سایر وب سایت ها و شبکه‌های اجتماعی مطالب شما را به اشتراک می‌گذارند و لینک صفحه شما را در سایت خود به عنوان رفرنس قرار می‌دهند. درج ریپورتاژ آگهی‌ها نیز تاثیر زیادی در لینک سازی خارجی برای بهبود وضعیت Off-Page Seo دارد. به بازخوردهای شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها به محتوای سایت شما سئو خارجی گفته می‌شود.

در پایان مرحله سوم سایت شما مجموع کارهایی که انجام داده‌اید را بررسی کرده و با سایر سایت‌های مشابه مقایسه می‌کند و در نهایت شما را نسبت به کیفیت محتوا، کیفیت و سرعت صفحات، رعایت کردن ساختار SEO صفحات و میزان لینک‌هایی که به سایت شما می‌آید و این که چه سایت‌هایی به شما لینک دادند را می‌سنجد و امتیاز دهی می‌کند و وضعیت شما را در فهرست نتایج تنظیم می‌کند که سایت شما چه قدر برای آن کلمات کلیدی که کاربران جستجو می کنند ارزشمند است. در مرحله چهارم شما باید نتایج را دائم آنالیز کنید و بر اساس آمار دریافتی بهینه سازی را به صورت مداوم ادامه دهید.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

چهار ابزار برای آنالیز و تحلیل نتایج جستجو، توسط موتورهای جستجو استفاده و به کار گرفته می‌شود. الگوریتم‌ها (Algorithmsخزیدن (Crawlingنمایه سازی (Indexing) و رتبه بندی (Ranking) که به ترتیب توضیح مختصری درباره آنها می‌دهیم.

الگوریتم‌ها Algorithms

موتورهای جستجو از الگوریتم ها برای محاسبه میزان ارزش صفحه برای یک جستجو استفاده می کنند. صدها عامل وجود دارد (گوگل از بیش از 200 عامل رتبه بندی استفاده می کند) که برای محاسبه قدرت یک صفحه وب استفاده می شود و رتبه بندی صفحه (بر اساس مقیاس 0 تا 10) یکی از آنها است.

گوگل برای هر صفحه وب که آن را پیدا می‌کند مطابق این الگوریتم‌ها رتبه صفحه می‌دهد که به آن Google PageRank می‌گویند. زمانی که از وب سایت دیگری به وب سایت شما لینک داده می‌شود، بخشی از رتبه بندی آن صفحه به سایت شما منتقل می شود. به این نوع پیوند، لینک فالو می‌گویند. در صورتی که ویژگی rel="nofollow" در تگ a لینک دهنده قرار بگیرد به گوگل می‌گوید که اعتبار این صفحه را به سایتی که لینک دادم منتقل نکن. هرچه تعداد سایت‌های بیشتری به شما لینک Follow دهند، رتبه صفحه شما بالاتر خواهد رفت و سایت شما از نظر موتورهای جستجو معتبرتر خواهد بود.

خزیدن Crawling

موتورهای جستجو از ربات ها یا عنکبوت ها برای خزیدن به درون میلیاردها صفحه در سراسر وب به واسطه پیوندهایی که از میان میلیاردها صفحه در سراسر وب پیدا کرده اند، استفاده می کنند. در واقع حتی اگر شما هیچ کار SEO روی سایت خود انجام ندهید، ربات‌های گوگل با خزیدن در سایت شما، اطلاعات صفحات سایت شما را می‌خوانند و برای نمایش در نتایج جستجو به کاربران استفاده می‌کنند.

نمایه سازی Indexing

اطلاعاتی که توسط ربات‌ها جمع‌آوری می‌شود در مرکز داده‌های موتورهای جستجو ذخیره و اصطلاحا Index گذاری می‌شود و از آن در ارائه بهترین نتیجه به کاربران استفاده می‌کنند.

رتبه بندی Ranking

هنگامی که یک عبارت جستجو توسط کاربری از گوگل درخواست می‌شود، گوگل تمام صفحاتی که به آن کلمات کلیدی مربوط هستند را فهرست می‌کند و سپس بر اساس حدود ۲۰۰ فاکتور و عامل تعیین کننده که در الگوریتم‌های گوگل تنظیم شده اند، به صفحات رتبه داده و صفحات index شده را Ranking یا رتبه بندی می‌کند و به ترتیب بیشترین امتیاز کسب شده از بالا به پایین مرتب کرده و نمایش می‌دهد.

برای کسب رتبه بندی بالاتر در موتورهای جستجو، سایت شما باید از سایت های قدرتمند دیگر که واجد شرایط حضور لینک شما در آن سایت هستند و محتوای مشابهی با شما دارند، امتیاز کسب کند. پس ایجاد لینک در سایت‌های با ارزش و مرتبط بسیار برای رشد SEO سایت شما اهمیت دارد.

با این حال، هشدار داده می‌شود که اگر از روش های مبهم و لینک‌سازی‌های انبوه و غیر مرتبط و موقت متعددی استفاده کنید و سعی کنید موتورهای جستجو را فریب دهید، نه تنها مفید نخواهد بود که امتیازهای سایت خود را می سوزانید. گوگل در مورد سایت هایی که سعی می کنند رتبه های خود را دستکاری کنند بسیار سختگیرانه عمل می کند و اگر این کار را انجام دهید، سایت شما جریمه می شود و از SRP های معروف به " Google Slap " حذف می شود.

به روز رسانی اصلی الگوریتم گوگل: پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار

هر ساله گوگل به طور متوسط ۵۰۰ بار الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد و بهینه سازی می‌کند. از سال ۲۰۱۱ که الگوریتم پاندا منتشر شد تا به امروز علاوه بر این تغییرات مکرر چندین الگوریتم مستقل دیگر نیز به آن اضافه شده است. الگوریتم پنگوئن و مرغ مگس‌خوار و مغز رتبه دهنده و... این یعنی هر روز یک یا دوبار الگوریتم‌ها به روز می‌شوند! هر چند وقت یک‌بار، هم گوگل یک به‌روزرسانی مهم برای الگوریتم‌ها انجام می‌دهد که این کار بسیاری از سایت ها را دچار افت و یا رشد می‌کند.

پاندا (2011)

الگوریتم پاندا پیداکردن سایت‌های بی کیفیت و کاهش رتبه آن‌ها است. این الگوریتم به آقای پاندای عصبانی نیز شهرت دارد.

پنگوئن (2012)

الگوریتم پنگوئن به دنبال خلافکاران بهینه سازی است و کسانی که به روش‌های غیر قانونی تلاش می‌کنند موتور جستجوی گوگل را دور بزنند پیدا کرده و رتبه آن‌ها را کاهش می‌دهد. در واقع رتبه سایت هایی را که در سئوی کلاه سیاه مشارکت دارند کاهش می‌دهد.

مرغ مگس خوار (2013)

الگوریتم مرغ مگس‌خوار تلاش می‌کند ارتباط معنا داری بین محتوای صفحات پیدا کند و در واقع معنی و مفهوم کلی محتوای هر صفحه را درک کند که دید بهتری به گوگل برای رتبه بندی صفحات بر اساس کلمات کلیدی درخواست شده بدهد.

RankBrain (2016)

مغز امتیاز دهنده یا Rank Brain نوعی هوش مصنوعی است که در سال ۲۰۱۶ به جمع الگوریتم‌های گوگل پیوست. این الگوریتم یادگیری ماشینی است و برای بهبود کیفیت نتایج جستجو کمک شایانی کرده است.

BERT (2019)

اما پیشرفته‌ترین الگوریتمی که در سال ۲۰۱۹ ارائه شد هوش مصنوعی BERT است که یک مدل پردازش زبان طبیعی انسان است و انقلابی برای درک بهتر معنا و منظور و قصد کاربر از کلمات کلیدی است که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند. در واقع گوگل تلاش می‌کند بفهمد که کاربر دقیقا دنبال چه چیزی می‌گردد و کلمات را جدا جدا بررسی نمی‌کند و به دنبال مفهوم منطقی از مجموع کلمات کاربر می گردد.

چرا تاریخ به روز رسانی‌های اصلی هسته الگوریتم‌های گوگل اهمیت دارد؟

اخیرا در ۱۲ جولای ۲۰۲۱ گوگل آخرین تغییرات اساسی در هسته الگوریتم‌های موتورهای جستجوی گوگل را انجام داد و آن را به روز رسانی کرد. هر زمان که گوگل الگوریتم های رتبه بندی جستجوی خود را به روز می کند، بدین معنی است که سایت شما می تواند در نتایج جستجو بهتر یا بدتر عمل کند. دانستن زمان انجام این به روزرسانی ها توسط گوگل به ما این امکان را می دهد که بلافاصله وضعیت رتبه بندی سایت خود را بررسی کنیم و با دیدن تغییرات جایگاه ما در نتایج موتورهای جستجو، بدانیم چه چیزی جایگاه وب سایت ما را بهتر یا بدتر کرده است و Google برای اصلاح آن چه کرده است و ما سایت خود را مطابق استانداردهای جدید به روز رسانی نماییم تا از افت جدی سایت جلوگیری کنیم. اگر چه اگر تمام کارهایی که انجام می‌دهیم اصولی و درست باشد جای نگرانی نیست و مشکلی برای سایت ایجاد نمی‌شود.


معرفی برخی خدمات مرتبط با راه اندازی کسب و کار آنلاین کارگزاران تجارت الکترونیک ایران

در صورتی که مایل به معرفی خدمات طراحی سایت ما به دوستان خود هستید لطفا این صفحه را برای ایشان به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره خدمات ما در زمینه طراحی سایت فروشگاهی همچون طراحی سایت عطر، طراحی سایت شخصی، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت سازمانی با ورود به این صفحات به دست آورید. این که وب سایت مورد نظر شما از چه نوعی باشد را به ما بسپارید. بسته به امکانات و نیاز شما بهترین را برای شما انتخاب می‌کنیم. چه از نوع طراحی سایت با دی ان ان DNN (دات نت نیوک) باشد و چه از نوع طراحی سایت با وردپرس Wordpress می‌توانید از طریق صفحات مربوط به آن اطلاعات بیشتری کسب کرده و همه خدمات خود را از میزبانی وب و خرید هاست گرفته تا طراحی اپلیکیشن موبایل و آموزش طراحی سایت و سئو سایت SEO، آن را با خیال راحت به ما بسپارید. نکته قابل توجه این است که ما با هدف افزایش درآمد و رساندن شما به اهدافی که مد نظر دارید این کار را انجام می‌دهیم و این موضوع بسیار متفاوت است با این که بخواهید فقط یک سایت داشته باشید! چون هر طراحی سایتی شما را به اهداف‌تان نمی‌رساند. تخصص ما تجارت الکترونیک و راه اندازی کسب و کار آنلاین است و طراحی سایت تنها بخشی از این خدمات محسوب می‌شود. عکاسی 360 درجه از محصول و طراحی سیستم اختصاصی یکپارچه ERP و راهبری و چگونگی انجام کار برای رسیدن به درآمد آنلاین چیزی است که بسیاری از طراحان سایت نمی‌دانند. این در حالی است که هدف ما از طراحی سایت تمرکز روی به نتیجه رسیدن اهداف شما است نه طراحی سایت! کارگزار خدمات فناوری اطلاعات خود را به درستی و با دقت انتخاب کنید.

پرسش و پاسخ‌های متداول
سئو یا اس ئی او (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization‌ یا بهینه سازی صفحات وب برای موتور جستجو است. این عبارت خود گویای اهمیت انجام SEO برای سایت است چون با SEO دیده می‌شوید!
تصاویر
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

این صفحه را به دوستان خود معرفی کنید

با به اشتراک گذاری این صفحه، یک فرصت خوب به دوستان خود هدیه می‌دهید