خبر پایان به روز رسانی الگوریتم جدید گوگل در عصر روز یکم جولای ۲۰۲۱ توسط Google SearchLiaison اعلام شد. خبر به طور کلی به این معنی بود که ساختار جدید جستجوی گوگل به طور کامل در تمام دیتاسنترهای گوگل به روز رسانی و منتشر شده است و در نتیجه این به روز رسانی نتایج جستجو نسبتاً ثابت باقی مانده است. ولی اگر رتبه بندی خود را از دست دادهاید، از دلایل آن میتوانید مطلع شوید چون وقت آن است که با درک آنچه اتفاق افتاده است به کار بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بپردازید. با به روز رسانی استراتژی جدید الگوریتم جستجوی گوگل در جولای ۲۰۲۱ بهتر است برای جلوگیری از کاهش رتبه، اصلاحاتی روی ساختار سایت خود بدهید.
پیشینه ارتقاء الگوریتم جستجوی گوگل برای جولای ۲۰۲۱
گوگل به ندرت جزئیات الگوریتمهای خود را فاش میکند. اما گوگل گفته است که یک الگوریتم اصلی را به روز رسانی کرده است به طوری که تغییراتی در طیف وسیعی از مراحل نمایه سازی (Index) و رتبه بندی (Ranking) ایجاد می کند.
قبل از این به روزرسانی، دو به روزرسانی هرزنامه غیر منتظره توسز گوگل انجام شد. در اوایل سال ۲۰۲۱ گوگل اعلام کرد که در حال مبارزه با هرزنامه با هوش مصنوعی AI جدید است. بنابراین دور از ذهن نیست که گوگل احتمالاً ویژگی های مبارزه با هرزنامه را کارآمدتر معرفی کرده باشد که به AI اجازه می دهد تا کار را با سرعت بیشتری انجام دهد.
رشد کمتر دامنههای ccTLD یا دامنههای محلی یا کشوری در نتایج جستجو
ازدحام دامنه یا Domain Crowding زمانی است که دامنههای مختلفی با محتوای یکسان در نتایج جستجو بر اساس نوع دامنه رتبه بندی می شوند.
در استراتژی قبل برای برخی از نتایج جستجو، سایت هایی با دامنه های سطح بالای کد کشور (ccTLD) مانند .uk ، .tv ، .ir و... بالاتر از دامنههای دیگر قرار میگرفتند و بر نتایج جستجوی Google غالب میشدند. خانم لیلی ری (Lily Ray) متخصص SEO و برنده چند جایزه بزرگ در امریکا متوجه شد که ccTLD های Pinterest که همیشه در نتایج جستوی مثلا خرید یک محصول، بالاتر از سایتهای دارای آن محصول با فروش آنلاین قرار میگیرند و این درست نبود که پس از به روزرسانی الگوریتم هسته اصلی گوگل، دامنه های دارای دامنه محلی قوی در چنین نتایج جستجویی از این پس دید خود را از دست داده اند که البته این موضوع باعث ناراحتی این نوع دامنهها شده است.
رصد پیوندهای داخلی و خارجی قوی به جای پیوندهای ضعیف موقتی
در آپدیت جولای ۲۰۲۱، الگریتم گوگل به پیوندهای دائمی و با کیفیت بسیار اهمیت میدهد و پیوندهای ضعیف و موقتی را نادیده میگیرد. این کار باعث میشود وب سایتهایی که از لینکهای با کیفیت داخلی و خارجی برای صفحه مورد نظر خود بهره میگیرند در رتبههای بالاتری از نتایج گوگل نمایش داده شوند. در واقع سایتهایی که از قبل بر پایه چنین اصولی SEO شدهاند تغییری در افت رتبه نداشتهاند و شاید به دلیل کاهش رتبه سایتهایی که این ویژگی را رعایت نکردهاند وضعیت بهتری هم پیدا کرده باشند.
صحبتهای گفته شده در تالار گفتگوی WebmasterWorld
در تالارهای گفتگوی معتبر صحبتهای زیادی در مورد تغییرات الگوریتمهای SEO زده میشود. با این که قابل اطمینان و قطعی نیست ولی به دلیل حضوری برترین SEOکاران جهان و ناشران نرمافزارهای بزرگ در این فرومها، میتوان تا حدی به آن اعتماد کرد. یکی از تغییرات مهمی که در این تالار مطرح شده توجه گوگل به PAA ها در وب سایت ها است (People Also Ask). این سرویس که در بسیاری از سایتها مثل سرویس FAQ کار میکند، به کاربران کمک میکند تا پاسخ پرسشهای پر تکرار را که دیگران مطرح کردهاند را بیابند. لذا وجود چنین بخشی در سایتها بیش از پیش مورد توجه گوگل قرار گرفته است.
افت نتایج جستجو برای وبسایتهایی که اطلاعات نادرست یا خطرناک منتشر میکنند
گوگل چند سالی است تلاش میکند از انتشار اخبار هرز جلوگیری کند. برای مثال تا پیش از نسخه جولای ۲۰۲۱ جستجوی عبارت «هک کرن حساب اینستاگرام» که یک عمل غیر قانونی بود در رتبه ۲ نتایج جستجوی گوگل در قالب سایت یا فایل PDF نمایش داده میشد. پس از به روز رسانی این نتیجه همچنان وجود دارد ولی به رتبه ۹ نتایج جستجو تنزل پیدا کرده است. با این حال بسیاری از متخصصین SEO همچنان از نتایج جستجوی گوگل راضی نیستند و به آن اعتراض دارند.
وجود صفحات هرز ساخته شده توسط ماشین (Scraper Spam) در فهرست نتایج جستجو
همه چیز در به روز رسانی نسخه جدید الگوریتم گوگل خوب نیست. یک متخصص SEO در ایتالیا به نتایج بد گوگل اعتراض کرده و نشان داده است که صفحاتی که از نوع Scraper Spam محسوب میشوند از سال ۲۰۲۰ و مخصوصا در سال ۲۰۲۱ رشد قابل توجهی پیدا کردهاند. این نوع صفحات حاصل جمع آوری تکته تکته اطلاعات سایتهای مهم و چیدن اتوماتیک آنها در صفحات جدید در سایت خود هستند و با ایجاد بک لینک های خارجی از سایتهایی با اعتبار زیاد که به نظر میرسد این لینکها خریداری شدهاند، گوگل را فریب داده و در رتبه های بالای نتایج گوگل قرار میگیرند. یکی از نشانههای بد بودن این صفحات این است که از هر چه میخواهید درون این سایت ها پیدا میکنید. پزشکی و خودرو و روان شناسی و کودک... و با هر بار رفرش صفحه نتایج صفحه تغییر میکند. ستارههای امتیاز دهی و کامنتها تغییر می کند و این نشان میدهد که ده ها هزار صفحه هرز به این روش تولید شده و گوگل نمیتواند آنها را تشخیص دهد و همچنان در رتبه های بالای گوگل به نمایش در میآیند.
سایتهایی که کار اشتباه انجام ندادند ولی افت رتبه پیدا کرده اند
گوگل میگوید وبسایتهایی که چیزی برای اصلاح و بهینهسازی ندارند رتبه خود را ازدست میدهند. شاید به طور کلی این حرف درست باشد. ولی اگر یک وبسایت چیزی برای اصلاح نداشته باشد چه چیزی را باید اصلاح کند تا رتبه از دست ندهد؟ این موضوع قابل بحث است و متاسفانه بسیاری از سایتها که محتوای مشخص و ثابتی دارند در حال افت رتبه خود هستند. و برعکس سایتهایی هستند که مطالبی که در نتایج جستجوی گوگل index شده است را اگر به دلایل اصلاحی تغییر دهند رتبه خود را از دست میدهند. برای مثال شرکتهای پزشکی مطالبی که بر اساس تاییدیههای به روز تر پزشکی باید اصلاح کنند و آن مطلب در گوگل در بالای نتایج جستجو قرار دارد، با اصلاح مطلب خود بلافاصه رتبه خود را از دست میدهند! البته این افت رتبه منطقی به نظر میرسد چون گوگل میبیند که یک مطلب پر بازدید تغییر کرده یا حذف شده. ولی در دنیای واقعی این حالت همیشه اشتباه نیست و در مثال فوق اتفاقی کاملا درست است ولی گوگل آن را یک اشتباه و افت رتبه تلقی میکند.