سئوی محتوا بسیار مهم است.
تقریبا هر موفقیتی که در سئو کسب میکنید به نوشتن فوقالعاده محتوا مربوط است. تولید محتوای عالی شبیه به کاتالیزور عمل میکند. در واقع SEO بدون محتوا سئو نیست. البته برعکس آن نیز صدف میکند. محتوایی که در آن استانداردهای سئو را رعایت نکرده باشید هم محتوا نیست، بلکه محتوایی که SEO داشته باشد تبدیل به پادشاه سایت شما میشود. بیل گیتس سالها پیش جمله معروفی گفت که «محتوا پادشاه وب سایت است» اما امروز میگوییم شما با محتوا پادشاهی میکنید و قلمروی خود را گسترش میدهید. در واقع ارزش محتوا در سئو به قدری بالا است که مهمترین فاکتور موفقیت یا عدم موفقیت سایتها محسوب میشود.
محتوا بدون سئو و سئو بدون محتوا تقریبا بیمعنی است.
برای تولید محتو باید چه کار کرد؟ ابتدا باید نیاز سنجی کنید. درباره چه موضوعاتی باید تولید محتوا کنید؟ باید به دنبال نیاز کاربران بگردید. یا دنبال کلمات مورد جستجوی کاربران بگردید و محتوای مرتبط تولید کنید. ابتدا موضوعات را مشخص کنید و سپس کلمات کلیدی که مربوط به آن موضوع است را پیدا کنید و سپس محتوا را با استفاده از آنها ایجاد کنید. عنوان جذاب بسیار مهم است. محتوا نباید دروغ یا خیانت به کاربر باشد.
تولید محتوا نباید فقط در قالب متن باشد. باید تصویر هم داشته باشد. بعد از ایجاد محتوا باید آن را با کمک ابزار و رسد محتوا آن را بررسی و تحلیل کنید و بهینه سازی کنید.
محتوای منحصر به فرد ارزش دارد. محتوای کپی به هیچ عنوان ارزشی ایجاد نمیکند. گوگل به راحتی متوجه کپی کردن متن میشود. برای مثال گوگل میداند که مثلا عکس شما از سایت دیگری آورده شده یا متن شما از کدام سایت آمده است. در نتیجه متن و عکسهای سایت شما توسط گوگل ارزش گذاری میشود.
ولی میتوانید از محتوای بقیه استفاده کنید به شرط این که منبع سایتی که کپی کردید در پایان متن استفاده و اضافه شود. این طور گوگل سایت شما را به عنوان سایت مرتبط در نظر میگیرد.
روشهای تولید محتوا
روش اول صفحات مقالات است.
تمام مقالات مثلا با اسم Blog منتشر میشود. این کار باعث افزایش تعامل کاربری میشود. مثل راهنمای خدمات یا رفع مشکلات یا....
نکتههای مهمی وجود دارد. مثلا برای روبایت مقاله ننویسید. برای انسان بنویسید. ساختار شما برای انسان باید خوشایند باشد و طبیعی. محتوای شما کاربردی و مفید باشد. طولانی بودن یا نبودن مهم نیست. صداقت در تولید محتوا بسیار اهمیت دارد. کاربر از خواندن متن شما باید لذت ببرد.
روش دوم صفحات محصولات است.
بسیار مهم است و باید منافع کسب و کار و کاربر باید به صورت جدا نشدنی رعایت شود. سعی کنید از تبلیغات اغراق آمیز جدا شوید چون به برند شما آسیب میزند. در صفحات محصول سعی کنید CTA یا هدایت کننده داشته باشید تا مسیر حرکت کاربر مشخص باشد. از عکسهای اختصاصی استفاده کنید. از UX خوب و سایت سریع استفاده کنید. امکان افزودن کامنت را اضافه کنید.
روش سوم درگیر کردن کاربران با نقد و بررسی بسیار اهمیت دارند.
گاهی برخی پستها بسیار مهم است. مثل Mr. Tester که برای نقد غذا طرفداران زیادی پیدا کردند. شما هم وارد بازی نقد شوید و صفحات خود را جذاب کنید. نقد و بررسی باید منطقی باشد و نباید برای خودنمایی باشه و باید با دانش و تجربه همراه باشه تا ارزش افزوده ایجاد کند.
روش چهارم اشتراک گذاری نکات پژوهشی است.
اشتراک گذاری نکاتی که در قالب نمودار و آمار و فیلم و جداول و یا اینفوگرافی. ولی دقت کنید که هرگز از قول کسی نتایج پژوهشی اشتباه یا دروغ را مطرح نکنید. مقالات نیابد صرفا Case Study های موفق بگویید. از موارد نا موفق هم بگویید.
روش پنجم ایجاد اینفو گرافیهای زیبا است.
بسیار جذاب است چون با یک نگاه مفهوم را به کاربر منتقل میکنید. در شبکههای اجتماعی بسیار متداول است. نباید محتوایی که نوشته شده در قالب عکس نمایش دهید. باید داده ها را به صورت گرافیکی نمایش دهید. Info Graphic. باید بالا و پایین یک عکس متنی بنویسید که عکس را در گوگل SEO کنید.
روش ششم راهنماها و چگونگیها و ترفندها است.
مثل راهنمای خرید. مثل آموزش استفاده و.... است. یا ترفندهای استفاده بهتر از محصولات. بهتر است راهنما ها ویدئویی باشند.
روش هفتم معرفی بهترینها. بهترینها را همیشه لیست کنید.
بهترینها باید صادقانه باشد. مثلا گرانترینها ممکن است بهترین نباشد. کاربران محدودیت زمانی و انرژی دارند پس لیستهای پر بازدیدترینها، پر فروشترین یا بهترینها برای کاربران جذاب است.
روش هشتم برای تولید محتو مصاحبه کردن است.
گفتگوهای مصاحبهای برای خوانندگان بسیار جذاب است. از این نوع محتوا استفاده کنید. این مصاحبه را به صورت صوتی و تصویری هم اضافه کنید. اگر فرد عنوان شغلی جذاب نداره از عنوان مصاحبه جذاب استفاده کنید.
روش نهم محتوای ویدئویی است.
تولید ویدئو ۸۰ درصد نرخ تعامل را افزایش میدهد. ویدئو را باید با اسکریپ مناسب قرار دهید. اسکریپت ویدئو را در قالب متن زیر نویس کنید. و متن را در زیر ویدئو هم متنی اضافه کنید.
روش دهم استفاده از کتابهای الکترونیکی PDF منتشر کنید.
برای سئو کردن آن داخل PDFها لینک بگذارید چون گوگل داخل PDF را میتواند بخواند. کتابهای الکترونیکی مثل کتابهای ممولی از جلد، فهرست و ... تشکیل شده باشد. باید pdf شم جذاب باشد تا منجر به دانلود یا به اشتراک گذاری باشد.
حجم مطالب در محتوا چه قدر باید باشد؟
آیا باید طولانی باشد؟ محتوای طولانی در SEO تاثیر گذار نیست. محتوا باید با کیفیت باشد. رنگبندیها، بولد کردنها، استفاده از تصاویر و .... در واقع مقالاتی که ۲۰۰۰ کلمه دارند خوب سئو میشوند. مقالاتی که حدود ۷ تا ۹ دقیقه زمان میبرند تا خوانده شوند. البته مقالات خوب میتواند کمتر یا بیشتر از این باشد. این فقط یک آزمایش تجربی است.
تاثیر محتوای کپی
کپی محتوا به برند سایت شما آسیب میزند. کپی کردن یک دزدی ادبی است و در بسیاری از کشورها امکان شکایت و جریمه و حتی قطع سایت خاطی وجود دارد. مگر با رضایت ناشر با ذکر منبع استفاده نمایید.
برای کپی های داخلی هم از رل کنونیکال استفاده کنید. در پایان تاکید می کنیم که محتوا را به دست متخصصین بدهید. نوشتن محتوا بسیار تخصصی و مهم است.