SEO چیست؟
یک روش مناسب و پایدار برای افزایش بازدید هدفمند صفحات یک وبسایت را SEO میگوییم. سئو مخفف کلمات Search Engine Optimization میباشد.
موتورهای جستجو یک سری الگوریتم دارند که بر اساس اون الگوریتمها نتایج جستجو رو در صفحات مختلف به کسی که جستجو کرده نمایش میدهند. به این SERP (Search Engine Result Page) گفته میشود. گوگل حدود ۲۰۰ فاکتور برای تشخیص و ترتیب نتایج دارد. برخی از مهمترینهای آن محتوای سایت، سرعت سایت و علامتگذاریهای سایت و .... است.
موتورهای جستجو ابتدا رفتار کاربران رو ارزیابی میکنه. که یک کاربر در یک سایت چه قدر میماند و چند صفحه را جستجو میکند و....
تقریبا تمام کاربران دنیا برای رسیدن به نتیجه و چیزی که در اینترنت به دنبال آن هستند ابتدا در اینترنت جستجو میکنند. یعنی اگر سایتی SEO نداشته باشد امکان موفقیت در فروش آنلاین بسیار کم است. SEO هر ماه و هر سال تغییر میکنند و باید سالانه سایت بر اساس رفتار کاربران و الگوریتمهای جدید گوگل به روز شود. پس SEO کردن سایت امری دائمی است و یک بار برای همیشه نخواهد بود.
SEO داخلی (On-Page SEO) چیست؟
بهینهسازی موارد داخلی یک سایت رو On-Page SEO میگویند. یعنی هر آن چه که در یک سایت استفاده شده مثل کد نویسی سایت، عکسها، عناوین، محتوا، متا تگها، آدرسهای سایت، سرعت سایت و....
SEO خارجی (Off-Page SEO) چیست؟
انجام مواردی در خارج از سایت که به بهینهسازی نتایج جستجو به سایت شما کمک کند را Off-Page SEO میگویند. مثل لینکسازی و شبکههای اجتماعی و ....که بسیار خطرناک است و در صورت استفاده اشتباه باعث لطمه به سایت شما میشود.
تفاوت سئو داخلی با سئو خارجی در چیست؟
سئوی داخلی کاملا تحت کنترل است. ولی سئوی خارجی در کنترل شما نیست ولی میتوان تا حدی آن را کنترل کرد. فرق دوم این است که اگر به سئوی داخلی توجه نکنید و فقط به سئوی خارجی توجه کنید، سئوی خارجی هزینههای زیادی برای شما ایجاد میکند. فرق سوم آن این است که استفاده از سئوی خارجی خطرناکتر است و نتایج قویتری چه مثبت و چه منفی برای سایت شما دارد.
SEOی کلاه سفید یا کلاه خاکستری یا کلاه سیاه چیست؟
روشهای استفاده از SEOی خارجی میتواند درست، غیر طبیعی و یا کلا نادرست و نا پایدار باشد. روشهای ناپایدار و اشتباه را روش کلاه سیاه میگویند که میتواند بسیار پر هزینه و به همین اندازه مخرب و کوتاه مدت باشد. ولی روش کلاه سفید روشی اصولی است با این که زمان بسیار زیادی نیاز دارد و یک روند طبیعی دارد تا به نتیجه برسد ولی پایدار و کم هزینه است و بهترین روش محسوب میشود. گاهی در روش سئوی کلاه سفید بسیار زمانبر است و ما باید تسلیم زمان شویم. برای جلوگیری از این مشکل از روش کلاه خاکستری استفاده میشود که از ترکیب این دو روش با نسبتهای منطقی استفاده میشود که علاوه بر بهتر کردن سرعت به نتیجه رسیدن به پایداری آن اضافه کنند ولی به دلیل استفاده از روشهای خاکستری روش حساس و خطرناکی است که باید بسیار به دقت انجام شود. بیشتر متخصصین SEO از روش کلاه خاکستری استفاده میکنند که مشتری سریعتر به نتیجه برسه ولی از سئوی پایداری استفاده کند.
فهرست کارهایی که برای سئو داخلی On-Page SEO باید انجام دهید:
- استفاده از متا تگها Meta Tags
- استفاده از دامنهای مناسب با موضوع سئو SEO Optimized Domain Name
- استفاده از تگهای عنوان مناسب Headings
- استفاده از تگ کانونیکال Canonical Tags
- استفاده از تصاویر همراه با متنهای جایگزین Image Alt. Text
- لینکسازی داخلی Internal Link Building
- استفاده از نقشه سایت Site Map
- داشتن فضای میزبانی (هاستینگ) مناسب Web Hosting
- استفاده از متا تگهای روبات Robots Meta Tags
- مدیریت آدرسهای تکراری با پروتکل 301 Redirect
- مدیریت آدرسهای اشتباه با ایجاد صفحه 404 Error
- بهینهسازی کدها برای افزایش سرعت Page Speed
فهرست کارهایی که برای سئو خارجی Off-Page SEO باید انجام دهید:
- ایجاد بوک مارکها در شبکههای اجتماعی Social Bookmarking
- ایجاد لینکهای مرتبط در سایتهای مرتبط Manual Link Building
- ساخت و انتشار ویدئو در فضای مجازی متصل به صفحات سایت Video Marketing
- انتشار ریپورتاژ آگهی Press Release
- انتشار پستهای مرتبط در شبکههای اجتماعی Social Media Marketing
- درج کامنت و نقد در سایتهای مختلف در ارتباط با صفحه مورد نظر Comments & Reviews
- دربافت پستهای پرسش و پاسخ توسط کاربران ناشناس در سایتهای مختلف Guest Posting
- اشتراکگذاری صفحات مورد نظر در شبکههای اجتماعی Social Sharing
- استفاده از RSS Feeds
- استفاده از امکان پست گذاشتن در تالارهای گفتگو Forum Posting