استفاده از کلمات کلیدی
تولید محتوای با کیفیت بدون استفاده از کلمات کلیدی امکان پذیر نیست. برای افزایش ترافیک و بهینه سازی محتوای سایت باید بدانید که چه کلمه کلیدی مورد نظر شما است. تا بدانید کدا کلمه رادر کجا اولویت بندی کنید تا به هدف برسید.
به همه کلماتی که کاربران در موتورهای جستجو، جستجو میکنند Query گفته میشود. کوئری که مناسب کسب و کار ما است را نمیتوان کلمه کلیدی گفت. بلکه برخی از این کلمات ممکن است کلمات کلیدی ما باشد.
تحقیق درباره کلمه کلیدی
ابزار Keyword Planer تا سال ۲۰۱۶ ابزار مناسبی محسوب میشد ولی امروزه آمار دقیقی ارائه نمیکند. مثلا یک کلمه را بین 1000 تا ده هزار کلمه رنج جستجو میدهد که اختلاف بسیار زیادی است. ولی قابل استفاده است.
ابزار دقیقتر کلام کاربران برای استفاده رسیدن به موضوع شما است. مثلا لازم نیست از کلمات رقابتی استفاده کنید. مثلا ببینید همکاران یا دوستان شما برای رسیدن به یک موضوع از چه عباراتی استفاده میکنند؟ در نتیجه با یک تحقیق میتوانید کلمات کلیدی مفیدی را پیدا کنید. سوال شما نباید طوری باشد که کلمه کلیدی مورد نظر شما در متن سوال شما از آنها باشد.
ابزار دیگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی خود گوگل است. کلماتی که گوگل پیشنهاد میدهد کلمات پر کاربرد سایر کاربران است. از آن کلمات برای کلمات کلیدی سایت خود استفاده کنید. در پایین نتایج گوگل کلمات مرتبط را لیست میکند.
چهار پارامتر مهم در کلمات کلیدی مهم است:
۱. حجم جستجوی کلمات کلیدی
یک کلمه کلیدی طولانی ولی مرتبط با حجم جستجوی بالا بسیار کلمه کلیدی مناسبی است و رقبای کمتری داشته باشد. دنبال چنین کلمات کلیدی باشید. اگر روی کلمات کلیدی خاص تمرکز کنید به سئوی شما تاثیر منفی میگذارد.
۲. طول کلمات کلیدی
باید از کلمات Long Tail Keywords هم استفاده کنید. حجم جستجوی آنها کمتر است ولی موثرتر هستند. رقابت کم است و کسانی جستجو میکنند که واقعا نیاز دارند و در نتیجه مشتری واقعی به سمت شما میآيند.
برای شروع کسب و کارها باید حتما از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید. و بعد به تدریج از کلمات کلیدی کوتاهتر استفاده کنید. ولی بهتر است کلمات کلیدی هدفمندتر و طولانیتر باشد. ابزارهایی که نتایج رو برای شما گزارش میدهند دقیق نیست و ذهن خودتان را به آن وابسته نکنید.
۳. چگالی کلمات کلیدی
در فضای سئو استفاده تکراری از یک عبارت در متن تبدیل به رقابت شده بود که تکرار زیاد آن باعث رشد میشد ولی امروزه شاید گوگل آن را تشخیص داده و شاید امتیاز منفی بدهد. برای انسان ها متن بنویسید و نه برای روبات ها.
۴. سختی کلمات کلیدی
از کلمات ساده تر استفاده کنید که رقابت کمتری داشته باشد. مثلا خرید عطر سخت تر از خرید عطر مردانه است. پس از کلمات ساده تر و نه سخت تر استفاده کنید.
برای این کار از ابزارهایی مثلا با جستجو عبارت Tools Keyword Difficult Fee در گوگل است و میتوانید از آنها استفاده کنید. ولی دقیق نیست.
اگر دنبال کلمات کلیدی انگلیسی هستید دو سایت Quora و Reddit بسیار عالی است.
ولی از مشاهده انجمنها و کامنت ها و .... میتوانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید.
برای استفاده از کلمات کلیدی ابتدا باید وقت بگذارید و تحقیق و تحلیل کنید تا کلمات کلیدی هدفمند پیدا کنید.
LSI چیست؟
پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط یا LSI که مخفف Latent Semantic Indexing است بسیار در تولید محتوای غنی و هوشمندانه مهم است. این کار برای موتورهای جستجو بسیار جذاب است. کار آن پیدا کردن کلمات مرتبط است که بالاتر به آن اشاره شد. بیشتر به مفهوم توجه میکند. مثلا SEO را اگر جستجو کنید کلمه «بهینهسازی در موتورهای جستجو» را فهرست میکند در حالی که در کلمه مورد نظر شما اصلا از این عبارت استفاده نکردید.