اهمیت لینکسازی در سئو (Backlink)
لینکهایی اثربخشی مناسب دارند که در مکان مناسب با روش مناسب ثبت شده باشه. گوگل دوست دار لینکهایی است که بدون هماهنگی ایجاد میشود. مثلا اگر کسی سایت شما را لینک کند به آن back link میگویند. این نوع لینک می تواند Follow باشد یا Unfollow.
بک لینک Follow یا Dofollow اعتبار سایت را تایید می کند. یعنی این سایت اسپم نیست. ولی اگر Nofollow باشد یعنی من نمی دانم این سایت اسپم هست یا نه. من تایید نمی کنم.
پیشنهاد میکنیم که لینکهایی که در کامنت یا نظرات هستند همه NoFollow باشند. ولی لینکهای شبکههای اجتماعی را که در آن فعال باشید و نه همه لینکهای شبکههای اجتماعی را در سایت خود به روش Follow قرار دهید. همچنین لینکهای تبلیغاتی باید NoFollow باشد. مثل بنرها و ... چون هم برای شما خوب است و هم برای فروشنده آگهی. چون بعد از چند ماه حذف میشود. مگر لینک دائمی باشد. مثل ریپورتاژ آگهیها.
سایتهای همکاران بهتر از خودتان را لینک کنید چون به شما اعتبار میدهد. رقبای شما باعث رشد شما میشود! گاهی از رقبای خود هم در جستجو بالا میزنید.
انکر تکست (Anchor Text)
هر لینک دو قسمت دارد. یکی آدرسی که کاربر به آن صفحه هدایت میشود و یکی متنی که روی آن کلیک میشود که به آن انکر تکست میگویند. در واقع متن یا انکر تکست بسیار مهم است.
برای مثال با کلمه اصلی «خرید عطر» میخواهیم در گوگل بیاییم. لازم نیست فقط از همین کلمه استفاده کنید. با اضافه کردن عبارات های کمتر یا بیشتر یا کلا تغییر عنوان مثلا «اینجا کلیک کنید» و... تنوع در لینک ایجاد کنید. و دائم از این کلمه استفاده نکنید.
کیفیت بک لینکها
باید لینک در سایتهای مرتبط باشد و کیفیت آن سایت هم باید خوب باشد. در واقع کیفیت لینک نسبی است. بسته به کسب و کار دارد. سعی کنید در حوزه کسب و کار خودتان لینک ایجاد کنید.
سایت ماز MOZ لیستی از کیفیت PageRank به شما میدهد البته دیگر کاربردی ندارد ولی برای تشخیص کییت قابل استفاده و خوب است.
برای مثال رتبه بالا در Trust Follow (TF) بسیار خوب است.
مکان بک لینک
بسیار دقت کنید که لینکهایی که به صفحات خود میدهید در صفحاتی قرار گرفته باشد که به موضوعی که به آن لینک میدهید مرتبط باشد. در واقع موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر از سالهای گذشته هستند و محتوای کلی صفحه را به خوبی درک میکنند. در صورتی که شما پیوندی با استفاده از یک «انکر تکست» بی ارتباط با کلیات موضوع آن صفحه را به صفحه خود ارسال کنید، گوگل آن را قابل توجه نمیداند و حتی اگر این موضوع بارها تکرار شود به اهمیت صفحهای که به آن لینک شده شک کرده و حتی از آن صفحه امتیاز کسر خواهد کرد.
لذا مکان درج بک لینک با کلمات کلیدی باید متناسب با موضوع صفحه مقصد باشد.