آغاز آموزش سئو با درک مفاهیم اولیه SEO
 

آغاز آموزش سئو با درک مفاهیم اولیه SEO

در این بخش با اصطلاحات و مفاهیم پایه سئو (SEO) آشنا می‌شوید. با انواع روش‌های عملیاتی سئو آشنا می‌شوید. با چرخه دائمی برای ماندگاری در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل آشنا می‌شوید.
یکشنبه، 09 آبان 1400 | Article Rating

آشنایی با سئو (SEO) و درک اهمیت آن برای وب سایت

به طور خلاصه سئو به مجموعه اقدامات همیشگی بر روی یک وب سایت می‌گویند که آن را بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر ما به صفحه اول نتایج گوگل برساند.

برای درک اهمیت سئو برای یک وب سایت کافی است نگاهی به آمار GWI بیاندازید. دو سوم افراد فعالیت آنلاین خود در وب را با جستجو برای پیدا کردن یک موضوع یا محصول مورد نظر خود در موتورهای جستجو آغاز می‌کنند! در واقع یافتن اطلاعات در اینترنت دلیل اصلی آنلاین شدن مردم است این در حالی است که حدود ۴۵ درصد از مردم در شبکه‌های اجتماعی اقدام به جستجو می‌کنند!

همچنین بر اساس گزارش SEOTribunal، گوگل در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط ۳.۸ میلیون جستجو در دقیقه در سراسر جهان انجام می‌دهد. این به ۲۲۸ میلیون جستجو در ساعت، ۵.۶ میلیارد جستجو در روز، یا ۲ تریلیون جستجو در سال می‌رسد! موتور جستجوی گوگل بیش از ۶۲ میلیارد بار در سال ۲۰۲۱ بازدید شده است و روزانه ۳.۸ میلیارد جستجو یعنی بیش از ۶۳ هزار جستجو در ثانیه توسط مردم انجام می‌شود که دنبال نیازهای روزمره خود هستند. ۸۴ درصد از افراد بیش از ۳ بار در روز موضوع یا کالا یا خدماتی را در گوگل جستجو می‌کنند و بیش از نیمی از جستجوها در گوگل برای خرید و کسب اطلاع از خرید چیزی است. ۹۰٪ کاربران تنها روی اطلاعات منتشر شده در صفحه نخست نتایج گوگل کلیک می‌کنند و به طور متوسط یک چهارم ترافیک همه وب سایت‌ها از موتورهای جستجو وارد می‌شود که در مورد سایت‌هایی که سئو می‌کنند این آمار تا دو سوم افزایش پیدا می‌کند!

پس داشتن یک وب سایت همراه با سئو (SEO) قدرتمند می‌تواند زندگی تجاری و اجتماعی شما را تغییر دهد و جالب‌تر این که این ملک خصوصی شما در دنیای مجازی است در حالی که شبکه‌های اجتماعی تنها یک فضای موقت است که هر لحظه به هر دلیلی می‌تواند تهدید به نابودی شود. دلایلی مثل فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی، بستن اکانت و یا مسدود کردن آن توسط مالک آن، هک شدن و یا از دست دادن اطلاعات و... در واقع شبکه‌های اجتماعی تنها یک کمک برای وب سایت شما هستند و ارزشی بسیار پایین‌تر از وب سایت شخصی شما دارند.

سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟

به اقدامات بهینه سازی که درون وب سایت شما انجام می‌شود تا منجر به بهتر دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن توسط موتورهای جستجو مثل گوگل شود سئوی داخلی می‌گویند. کارهایی مثل بارگذاری محتوا و مطالب آموزشی و کاربردی و لینک‌سازی‌های بین صفحات و... از جمله کارهای سئوی داخلی On-Page SEO هستند.

سئو خارجی (Off-Page SEO) چیست؟

به اقدامات و تکنیک‌هایی که به منظور افزایش رتبه و ارزش صفحات سایت ما در خارج از وب سایت ما در سایر وب‌سایت ها انجام می‌شود سئوی داخلی می‌گویند. اقداماتی نظیر مدیریت صحیح شبکه‌های اجتماعی متصل به سایت، فعالیت در تالارهای گفتگو و ایجاد بک لینک و... سئوی خارجی یا Off-Page SEO محسوب می‌شوند.

سئو فنی یا تکنیکال (Technical SEO) چیست؟

به اقدامات فنی و نرم‌افزاری روی وب سایت همچون بهینه‌سازی کدهای صفحات سایت، ایجاد اسکیماها، طراحی قالب استاندارد صفحات، تنظیم فایل‌هایی برای راحت‌تر کردن ایندکس شدن صفحات توسط خزشگرهای موتورهای جستجو یا Crawlerها برای بهتر دیده شدن محتوای سایت و رعایت استانداردهای SERP، سئوی تکنیکال Technical-SEO می‌گویند.

سئو محلی (Local SEO) چیست؟

مجموعه عملیات سئوی داخلی و خارجی که در راستای جذب مشتریانی است که کلمات کلیدی مورد نظر خود را همراه با یک عبارت منطقه‌ای یا جغرافیایی جستجو می‌کنند و به دنبال یک موضوع در یک محل مشخص می‌گردد سئوی محلی یا Local SEO می‌گویند. مثل «چلوکباب سعادت آباد» که یک عبارت مورد نیاز همراه با یک محل جغرافیایی است.

روش عملکرد سئو کلاه سفید (White Hat SEO) چیست؟

مجموع کارهای سئو و تکنیک‌های استانداردی است که به شکل اصولی و هدفمند صفحات و محتوای سایت را بهینه‌سازی می‌کند به طوری که کاربر و مخاطبین هدف را به سمت خود جذب کند. این روش بهترین و جذاب‌ترین روش سئو برای موتورهای جستجو و در نتیجه برای کاربران است و نتیجه‌ای جز رضایت مشتریان هدف را به همراه ندارد.

روش عملکرد سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست؟

مجموع کارهای سئو و تکنیک‌هایی است که با هدف دور زدن و یا گول زدن موتورهای جستجو و مخاطب انجام می‌شود که اغلب خلاف قوانین موتورهای جستجو است را روش سئوی کلاه سیاه می‌گویند. در این روش هدف اصلی سایت نه محتوا و مطالب مناسب و قابل توجه کاربران، بلکه هدف افزایش رتبه‌های آماری در موتورهای جستجو است تا ربات‌های جستجوگر به اشتباه آن سایت را پر محتوا و با ارزش تلقی کرده و در بالای نتایج نمایش دهند. این روش بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به کشف تقلب و جریمه شدن وب سایت شود.

روش عملکرد سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) چیست؟

بسیاری به اشتباه تعریفی به این شکل ارائه می‌کنند که این نوعی از سئو است که از هر دو روش سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه استفاده می‌کند. ولط طبق گفته کارشناس سئوی گوگل آقای «جان اندرو» سئوی کلاه خاکستری چیزی بین کلاه سفید و سیاه نیست. بلکه مشابه تکنیک کلاه سیاه است و از روش‌هایی برای دور زدن گوگل استفاده می‌کند ولی تلاش می‌کند که کاملا قانونی جلوه کند. ولی گوگل در صورت تشخیص این نوع SEO بلافاصله سایت‌هایی که به این روش سئو کرده‌اند را نیز همچون سایت‌های کلاه سیاه جریمه می‌کند و تفاوتی بین این دو روش نیست. استفاده از بک‌لینک‌های بی‌شمار و ایجاد یک PBN یا شبکه خصوصی بک‌لینک یکی از این روش‌های غیر قانونی است که موجب میشه گوگل مسیر وب‌سایت‌های غنی از محتوا رو با وب‌سایت‌هایی که آن محتوای غنی را سرقت کردند و با ایجاد بک‌لینک به نام خود ثبت کردند گم کرده و رتبه به سایت متقلب داده شود. ولی این روش با الگوریتم‌های جدید گوگل تا حدی قابل شناسایی است و احتمال پنالتی شدن سایت خاطی افزایش پیدا کرده است.

فاکتورهای تعیین کننده برای سئوی موفق و تاثیرگذار برای رشد وب سایت

چهار عامل اصلی و یک عامل کنترل‌کننده و اصلاحی به صورت چرخشی باید در یک وب‌سایت در نظر گرفته شود تا آن سایت به صورت منظم و دقیق رشد کرده و در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل دیده شود. برای این منظور چرخه پنج مرحله‌ای زیر را انجام دهید:

۱. انجام سئو فنی و تکنیکال (Technical SEO)

۲. تدوین یک استراتژی سئو بر اساس اهداف و موضوع سایت

۳. انجام سئو کلاه سفید و تولید محتوای غنی و کاربرپسند

۴. لینک‌سازی اصولی و منطقی برای افزایش بازدید محتوای مطلوب سایت

۵. تحلیل و آنالیز نتایج حاصل از فعالیت هفتگی و ماهانه و اصلاح و بهینه‌سازی مجدد بر اساس نتایج بررسی

استراتژی سئو چیست و چگونه باید آن را تدوین کرد؟

برای تدوین یک استراتژی موفق سئو باید عبارات و کلمات کلیدی دقیق مورد نظر خود را برای وب سایت مشخص کنیم. سپس با استفاده از ابزار آنالیزکننده گوگل کلمات کلیدی خود را ارزیابی کنیم و به کلمات کلیدی موثر که بر اساس آمار گوگل توسط این شرکت پیشنهاد داده می‌شود خواهیم رسید و کلمات کلیدی ارزشمند کشف و مشخص می‌شوند. سپس با استفاده از این کلمات باید وب‌سایت‌های رقیب شناسایی و ارزیابی شوند. رقبا را به دقت آنالیز کنید و ببینید وب‌سایت آنها چه ویژگی‌هایی دارد. نقاط ضعف و قوت هر سایت را که بیشترین قدرت را دارد تحلیل کنید. و در نهایت با استفاده از کلمات کلیدی و وضعیت رقبا، استراتژی خود را تدوین کنید و کارهایی که باید برای عبور از رقبا دارید را مشخص و به تدریج اجرا کنید.

تولید محتوای ناب و با ارزش برای مخاطب و موتور جستجو

شاید مهم‌ترین بخش از سئو تولید محتوای ارزشمند برای کاربران و در نتیجه برای موتورهای هوشمند جستجو باشد. امروزه موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر از سال‌های قبل هستند. لذا تشخیص ساختار متنی و تصویری و ویدئویی برای موتورهای جستجو بسیار ساده است. لذا تولید محتوای بی‌کیفیت به شدت به وب سایت شما آسیب می‌زند و در بهترین حالت ارزشی برای سایت شما جز اتلاف وقت شما ایجاد نخواهد کرد. لذا محتوای با ارزش تولید کنید و با استفاده از نگارش صحیح، کلمات مترادف، مفهوم واقعی متن را ایجاد کنید. استفاده از عناوین مهم و زیر عنوان‌ها، پاراگراف بندی و ترتیب ارزش‌گذاری هر پاراگراف، تلفیق عکس و ویدئو همراه با متن، ایجاد تگ‌های مناسب و افزودن پرسش و پاسخ به صفحات و ایجاد سیستم امتیازدهی و افزودن بخش نظرخواهی برای کاربران می‌تواند موتور سئوی سایت شما را با قدرتی باور نکردنی به حرکت درآورد و به رشد سایت شتاب دهد.

ارزش محتوا به قدری است که دو سال پیش از تاسیس شرکت گوگل جمله معروف «محتوا پادشاه است» توسط بیل گیتس عنوان شد. البته این روزها از این هم فراتر رفته‌اند و می‌گویند «محتوا قلمرو پادشاهی است نه پادشاه» یعنی بسیار بسیار با ارزش است و مهم‌ترین و با ارزش‌ترین چیزی است که یک وب سایت می‌تواند داشته باشد. محتوا را می‌تواند درست مثل یک روح در کالبد یک بدن برای وب سایت دانست و سئو بدون محتوا عملا مفهومی ندارد.

لینک‌سازی داخلی و خارجی برای رشد سئو سایت

لینک‌سازی در سئو به دو بخش لینک داخلی و لینک خارجی تقسیم می‌شود. کاربرد لینک‌سازی داخلی بیشتر برای ایجاد یک ساختار درختی منسجم است که با استفاده از کلمات کلیدی مورد نظر (Anchor Text) به صفحات فرود اصلی پیوند داده می‌شود تا موتورهای جستجو بهتر با ساختار وب سایت ما آشنا شوند. مثلا مقالات و محتوای مختلفی در سایت دارید که عبارت «خرید کتاب کودک» را به یک صفحه اختصاصی به اسم «کتاب کودک» لینک داده‌اند، وقتی موتورهای جستجو مثل گوگل می‌بینند که در صفحات مختلف ترکیبات مختلفی با استفاده از کلمه کلیدی «کتاب کودک» به یک صفحه با همین عنوان لینک داده شده است، آن صفحه را به عنوان صفحه مهمی برای «کتاب کودک» در نظر می‌گیرد و در موتورهای جستجو خود عبارات مختلفی که شما به آن لینک دادید را برای شما رزرو می‌کند و به مخاطبان جستجوی آن نمایش می‌دهد. به این کار لینک سازی داخلی گفته می‌شود. ولی لینک سازی خارجی چیست؟ مقدار و تعداد بیشتر لینک سازی خارجی با کلمات کلیدی مورد نظر نیز به گوگل می‌گوید که این صفحه چه قدر در دنیای بیرون از سایت و در کل اینترنت چه قدر اعتبار دارد؟ پس با لینک سازی داخلی صفحه اصلی را مشخص می‌کنید و با لینک سازی خارجی به آن اعتبار می‌دهید و ترکیب شگفت‌انگیزی برای موتورهای جستجو برای تشخیص یک صفحه با چند کلمه کلیدی ایجاد می‌کنید که هم برای مخاطب و هم گوگل جذاب و قابل درک است و نتیجه رشد آن صفحه در نتایج جستجو است.

تحلیل و آنالیز نتایج سئوی انجام شده و برنامه‌ریزی مجدد عملیات سئو

موتورهای جستجو مثل گوگل، که البته بزرگترین و مهم‌ترین آنها هم هست، ابزارهای کاربردی و تحلیلی در اختیار سئوکاران قرار می‌دهند. این ابزار برای آنالیز داده‌های حاصل از نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو و یا گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد که با آن می‌توانید نتیجه کاری که انجام دادید را مشاهده نمایید. یک سئو کار خوب باید هر هفته و هر ماه نتایج کار هفته گذشته خود را بررسی و تحلیل کند و در صورت دیدن اشکالاتی در هدف‌گذاری آن‌ها را فورا اصلاح کند و دوباره این فرایند را به صورت دائمی و همیشگی انجام دهد تا همیشه بهترین نتیجه را یعنی ماندن در صفحه نخست گوگل را به دست آورد. سئو کاری همیشگی است و این طور نیست که وقتی به صفحه نخست رسیدید دیگر کاری ندارید. گوگل همیشه و هر لحظه سایت‌ها را رتبه بندی می‌کند و هر لحظه امکان رشد و سقوط صفحات سایت وجود دارد. پس باید همیشه آماده بهینه سازی مجدد باشید.

معرفی برخی خدمات مرتبط با راه اندازی کسب و کار آنلاین کارگزاران تجارت الکترونیک ایران

در صورتی که مایل به معرفی خدمات طراحی سایت ما به دوستان خود هستید لطفا این صفحه را برای ایشان به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره خدمات ما در زمینه طراحی سایت فروشگاهی همچون طراحی سایت عطر، طراحی سایت شخصی، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت سازمانی با ورود به این صفحات به دست آورید. این که وب سایت مورد نظر شما از چه نوعی باشد را به ما بسپارید. بسته به امکانات و نیاز شما بهترین را برای شما انتخاب می‌کنیم. چه از نوع طراحی سایت با دی ان ان DNN (دات نت نیوک) باشد و چه از نوع طراحی سایت با وردپرس Wordpress می‌توانید از طریق صفحات مربوط به آن اطلاعات بیشتری کسب کرده و همه خدمات خود را از میزبانی وب و خرید هاست گرفته تا طراحی اپلیکیشن موبایل و آموزش طراحی سایت و سئو سایت SEO، آن را با خیال راحت به ما بسپارید. نکته قابل توجه این است که ما با هدف افزایش درآمد و رساندن شما به اهدافی که مد نظر دارید این کار را انجام می‌دهیم و این موضوع بسیار متفاوت است با این که بخواهید فقط یک سایت داشته باشید! چون هر طراحی سایتی شما را به اهداف‌تان نمی‌رساند. تخصص ما تجارت الکترونیک و راه اندازی کسب و کار آنلاین است و طراحی سایت تنها بخشی از این خدمات محسوب می‌شود. عکاسی 360 درجه از محصول و طراحی سیستم اختصاصی یکپارچه ERP و راهبری و چگونگی انجام کار برای رسیدن به درآمد آنلاین چیزی است که بسیاری از طراحان سایت نمی‌دانند. این در حالی است که هدف ما از طراحی سایت تمرکز روی به نتیجه رسیدن اهداف شما است نه طراحی سایت! کارگزار خدمات فناوری اطلاعات خود را به درستی و با دقت انتخاب کنید.

پرسش و پاسخ‌های متداول
به طور خلاصه سئو به مجموعه اقدامات همیشگی بر روی یک وب سایت می‌گویند که آن را بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر ما به صفحه اول نتایج گوگل برساند.
تصاویر
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

این صفحه را به دوستان خود معرفی کنید

با به اشتراک گذاری این صفحه، یک فرصت خوب به دوستان خود هدیه می‌دهید