تب دوم از صفحه ویرایش / افزودن محصول مربوط به مدیریت مدلهای یک محصول است. بسیاری از محصولات تنها یک مدل دارند. برای مثال یک ماوس Mouse A4Tech G9-730FX یک مدل با یک مشخصات و قیمت دارد و مثلا رنگهای مختلفی از آن وجود ندارد در نتیجه به راحتی میتوانید یک موجودی و یک قیمت به آن اختصاص دهید و از این بخش خارج شوید. ولی برخی محصولات هستند که با این که یک مدل مشخص هستند ولی برای مثال در رنگهای مختلف عرضه میشود. مثل یک مدل خاص از لاک یا یک مدل خاص از گوشی تلفن همراه و... و یا مثالی دیگر برای محصولی مثل عطر و ادکلن، ممکن است یک عطر با مدل و رایحه مشخصی دارای انواع مختلفی باشد. مثلا ۱۰۰ میل و ۱۲۰ میل، اوریجینال یا تستر، و یا محصولی با گارانتی ۲۴ ماهه یا ۱۸ ماهه و یا بدون گارانتی. در نتیجه اینجا است که تب دوم مدل یا آپشن یک محصول مشخص را تعیین میکند. در واقع مشخصات فنی محصول یا برند و نوع آن محصولات یکی هستند و فقط در نوع گارانتی یا سایز و یا رنگ تغییر کردهاند و این باعث میشود که محصول با بارکد جداگانه تولید شده باشد و یا حتی قیمتهای یکسان و یا متفاوتی داشته باشند و بدیهی است که موجودی های مختلفی هم در انبار شما دارند. پس در این شرایط میتوانید با استفاده از توضیحات تب دوم در ادامه با این بخش آشنا شوید:
تب دوم: مدلها و قیمتها
صفحه افزودن و ویرایش مدلها و موجودی و قیمت محصول ماژول فروشگاه DNN ECommerce
در ابتدا که هنوز هیچ مدل و قیمتی به یک محصول اختصاص داده نشده است، گزینه « + افزودن مدل » را بزنید تا فیلدهای مورد نیاز برای افزودن یک قیمت (مدل) را برای محصولی که قبلا ذخیره کردهاید، در اختیار شما قرار داده شود. در صورتی هم که با ویرایش محصول به تب دوم «مدلها و قیمتها» آمده باشید، جلوی یک یا چند مدلی که قبلا وارد کردید دو آیکون ویرایش و حذف را مشاهده میکنید. برای ویرایش یک مدل کافی است روی آیکون «مداد» ویرایش کلیک کنید تا اطلاعات آن مدل در فیلدها قرار بگیرد و سپس با ویرایش اطلاعات مورد نظر شما در فیلدها آن را ذخیره کنید. با ذخیره مدل همه فیلدها خالی شده و آماده دریافت اطلاعات مدل بعدی میشود. اگر بدون تکمیل فیلدهای خالی به تب قبل یا بعد بروید اطلاعات بدون این که ذخیره شود شما را به تب بعد یا قبل هدایت میکند.
فیلدهای مختلفی برای تعیین قیمت و موجودی یک مدل وجود دارد. فیلد اول «شناسه» مدل است که معمولا برای شناسایی یک مدل میان صدها یا هزاران مدل موجود در فروشگاه استفاده میشود که یک کد یکتا اختصاصی آن مدل از آن محصول میباشد. گزینه دیگری به نام رمزینه یا «بارکد» وجود دارد که طبق استاندارد جهانی یک کد یکتا برای یک مدل از یک محصول است و این نیز همچون شناسه (شناسه در برنامه های حسابداری بیشتر استفاده میشود) به شما این امکان را میدهد که در آینده بتوانید محصولات خود را به صورت انبوه به روز رسانی نمایید بدون این که آنها را یک به یک باز کنید.
گزینه بعدی عنوان مدل است. عنوان مدل را طوری انتخاب کنید که برای خریدار کاملا مشخص و قابل درک بدون اشتباه باشد. برای مثال یک عطر دارید که بر اساس سه ویژگی مختلف میتواند تغییر قیمت داشته باشد. یکی اندازه عطر مثلا ۱۰۰ یا ۱۲۰ میلیلیتری است، یکی نوع گارانتی مثلا «ضمانت اصالت» یا «بدون ضمانت» و دو نوع «اوریجینال» و «تستر» که با ترکیب اینها بسته به موجودی انبار خود قیمتهای مختلفی برای آن مدل خاص از عطر تولید میکنید. پس برای مثال عنوان یک مدل از عطر شما برای این که مشتری اشتباه نکند به این شکل نوشته میشود «120ml گارانتی اصالت اوریجینال» و یا مدل دیگری که ۱۰۰ میل است و تستر است ولی اصل است مینویسیم «100ml گارانتی اصالت تستر» و همین طور تا آخر... این نام گذاری در صفحه جزئیات محصول به مشتری نمایش داده میشود.
سیستم فروشگاه DNN ECommerce طوری تنظیم شده است که میتواند سود شما را نیز محاسبه کند. در واقع میتوانید برای هر مدل یک قیمت فروش و یک قیمت خرید بزنید که در قسمت گزارشات سایت به شما میزان سود را نمایش میدهد. اگر هم قسمت خرید را خالی بگذارید (0 باشد) عملا نباید به قسمت گزارشات سود سایت توجه کنید چون قیمت خریدی به آن ندادید پس انتظار محاسبه سود را نباید داشته باشید.
گزینه دیگری به عنوان «ترتیب» وجود دارد که به شما این اجازه را میدهد که ترتیب نمایش مدلها را مشخص نماید. همچنین میتوانید در دو فیلد حداقل سفارش مشخص کنید که کاربر باید حداقل چه تعداد خرید کند تا اجازه خرید به او داده شود. این موضوع برای عمده فروشی بسیار مهم است. برای مثال سایت شما یک سایت عمده فروشی است و فقط به خرید بالای 100 عدد اجازه خرید میدهد. پس مشتریان عادی نمیتوانند محصولی را که در این فیلد عدد 100 ذخیره شده است را به تعدادی کمتر از 100 یعنی مثلا 1 عدد خریداری کنند و به آنها پیام خطا میدهد. گاهی نیز لازم است شما حداکثر سفارش در هر فاکتور را محدود کنید. برای مثال شما به مشتری اجازه نمیدهید که مثلا 1000 تا از یک محصول را بخرد و میخواهید آن را محدود به 10 عدد کنید. در نتیجه هر مشتری در هر فاکتور فقط اجازه خرید 10 عدد را خواهد داشت اگر شما فیلد «حداکثر سفارش» را روی 10 تنظیم کرده باشید.
صفحه ویرایش یک مدل از محصول برای مدیریت بارکد، نام مدل، قیمت و موجودی
فیلد موجودی انبار و حداقل موجودی این کمک را به شما میکند که بر اساس میزان موجودی انبار خود فروش انجام دهید. در صورتی که گزینه «انبار» تیک خورده باشد سیستم این دو فیلد را هنگام خرید مشتری در نظر میگیرد. ولی اگر گزینه «انبار» را تیک نزنید سیستم اجازه خرید بینهایت محصول را به مشتریان میدهد. پس با تیک زدن «انبار» هر تعدادی که خریداری شود از میزان فیلد «موجودی انبار» کسر میشود و اگر مقدار درخواست مشتری بیش از آن باشد، سیستم به مشتری پیام میدهد که موجودی کافی نیست و کمتر سفارش دهید. و اما فیلد «حداقل موجودی» مخصوص اطلاع رسانی به مدیر سایت طراحی شده است. به طوری که اگر شما ۲۰ موجودی داشته باشید و حداقل را روی 5 تنظیم کرده باشید، به محض این که موجودی انبار شما در سایت به ۵ یا کمتر برسد، سیستم به شما از طریق ایمیل یا در صورت تنظیم کردند سیستم ارسال پیامک، از طریق ارسال SMS پیام میدهد که فلان محصول موجود آن به کمتر از ۵ عدد رسید و شما باید موجودی خود را افزایش دهید. این کار باعث میشود که همیشه حواس شما به موجودی انبار باشد و هیچ کالایی در سایت ناموجود نشود که مشتری را از دست بدهید.
قسمت «طول / عرض/ ارتفاع / وزن» برای هر مدل مخصوص بخش حمل کالا استفاده میشود. برای مثال ممکن است شما فروشنده کاشی و سرامیک باشید. با فرض این که هر وانت دو تن وزن را جابا میکند و وزن هر جعبه سرامیک ۲۰ کیلوگرم تنظیم شده باشد، اگر یک مشتری ۱۵۰ کارتن سرامیک سفارش دهد وزن شما به ۳۰۰۰ کیلوگرم یا ۳ تن میرسد و این به سیستم حمل میگوید که این بار باید با دو سرویس وانت حمل شود و یا با وسیله بزرگتر مثل کامیون حمل شود در نتیجه میتوانید در قسمت حمل و نقل هزینه حمل را بر اساس وزن یا حجم مدیریت کنید.
دو فیلد دیگر مخصوص نمایندگیّهای فروش و خریداران عمده شما طراحی شده است که با تیک زدن «تنها برای نمایندگی» و تعیین قیمت فروش به نماینده، میتوانید آن مدل را برای نمایدگی ها شخصی سازی کنید و مدلّایی که این طور نیستند برای همه نمایش داده میشود. همچنین در قسمت جزئیات میتوانید توضیح کوتاهی درباره آن مدل بنویسید.
امکان تعیین واحد فروش نیز برای هر محصول وجود دارد. برای مثال شما میةواند در قسمت تنظیمات فروشگاه واحدهای مختلفی مثل «عدد» یا «کارتن» را تعریف کنید و محصولات را به صورت دانهای با واحد «عدد» و به صورت مثلا ۱۰۰ تایی با واحد «کارتن» بفروشید.
توجه:
در صورتی که در قسمت فیلدهای فروشگاه، فیلدی را به عنوان فیلد مدل (آپشن) تنظیم کرده باشید، این فیلد به صورت خودکار در قسمت مدل / قیمت نمایش داده میشود که باید حتما برای هر مدل یک گزینه از گزینههای درون آن فیلد را انتخاب کنید. در غیر این صورت مدل شما قابل فروش نخواهد بود. برای مثال اگر محصولی 120ml با گارانتی است در فیلد اندازه باید حتما 120ml را تیک بزنید و در فیلد گارانتی باید گارانتی مورد نظر را انتخاب کنید. در غیر این صورت کاربر نمیتواند با انتخاب آپشنهای آن مدل، به قیمت و در نتیجه دکمه خرید کالا دست پیدا کند و مشتری شما از سایت خارج میشود.