وقتی در صفحه محصولات پنل مدیریت فروشگاه هستید، گزینهای در بالا سمت چپ این صفحه با نام »افزودن محصول جدید» وجود دارد که با کلیک روی آن وارد صفحهای میشود که میتوانید اطلاعات اولیه محصول را شامل نام محصول، دستهبندی، نام برند، ویژه است یا خیر، فعال باشد یا نباشد و... را مشخص نمایید. با ذخیره کردن محصول چهار تب دیگر به این صفحه اضافه میشود که مدلهای محصول و تصایور و فایلهای پیوست و در ادامه مشخصات فنی و تنظیمات محصول برای موتورهای جستجو را میتوانید در آنها انجام دهید. وقتی در صفحه محصولات، روی دکمه ویرایش یک محصول هم کلیک نمایید، مجددا به همین صفحه وارد میشوید با این تفاوت که قبلا این اطلاعات را وارد کردهاید و اکنون اطلاعات را میتوانید در هر پنج تب ویراش نمایید.
اکنون به جزئیات هر تب از پنج تب ویرایش یا افزودن محصول میپردازیم تا بتوانید محصول خود را به خوبی در فروشگاه تعریف نمایید:
تب اول: اطلاعات پایه
نمایی از صفحه افزودن و ویرایش محصول ماژول فروشگاه DNN ECommerce
نام محصول را در فیلد «نام» وارد نمایید. سیستم به صورت خودکار با وارد کردن نام محصول، Slug یا بخش نام محصول در آدرس URL مرورگر را با تغییر فاصله با خط فاصله و حذف حروف غیر استاندارد ایجاد میکند. شما میتوانید Slug مورد نظر خود را مثلا به انگلیسی یا هر ساختار استاندارد دیگری به صورت دستی تغییر دهید.
در فیلد بعدی «سازنده» میتوانید برند شرکت تولید کننده (سازنده) را که قبلا در تنظیمات فروشگاه خود مشخص کرده بودید را انتخاب نمایید. فیلد بعدی فیلد شناسه است که میتوانید یک شناسه منحصر به فرد که در سیستم حسابداری خود از آن استفاه مینمایید را به این محصول اختصاص دهید. این شناسه میتواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد ولی دقت کنید که باید یکتا باشد و نمیتوانید برای دو محصول از یک شناسه استفاده نمایید و سیستم به شما خطای تکراری بودن شناسه را خواهد داد.
در فیلد بعدی «دستهبندی» میتوانید دسته بندی یا دستهبندیهایی که به آن محصول مربوط است را از میان فهرست دستهبندی که قبلا در تنظیمات فروشگاه تعیین کرده بودید را انتخاب نمایید. دقت کنید با تیک زدن هر دسته بندی فیلدهای مشخصات فنی آن دسته بندی در تب چهارم از پنج تب مشخصات محصول، فهرست میشوند تا شما آنها را تکمیل نمایید. در صورتی که دستهبندی انتخاب نشود هیچ مشخصات فنی برای تعیین ویژگی محصولات در تب چهارم نمایش داده نخواهد شد.
فروشگاه ایکامرس این قابلیت را دارد که نمایش محصولات را به گروه خاصی از کاربران محدود کند. به صورت پیشفرض اگر گروه امنیتی (نقش کاربری) خاصی را مشخص نکرده باشید، محصول به تمام کاربران سایت نمایش داده میشود، ولی اگر در فیلد «نقشها» گزینهای را مثلا «همکاران» یا «مشتریان ویژه» که قبلا از قسمت «نقشهای کاربری DNN تعریف کرده بودید را انتخاب کنید، این محصول به آن نقشهای کاربری اختصاص پیدا میکند.
فیلدهای نام، Slug، برند، دستهبندی، شناسه و چکباکسهای بالای صفحه ویرایش فروشگاه دی ان ان ECommerce
اگر بخواهید محصول شما در یک روز خاص در سایت نمایش داده شود و در روزی دیگر هم از فهرست محصولات سایت مخفی شود میتوانید تاریخ آغاز و پایان نمایش آن محصول را نیز توسط دو فیلد تاریخ آمده در این بخش تنظیم نمایید.
شاید بخواهید امکان استعلام گرفتن به جای فروش را برای یک محصول فعال کنید. در این صورت گزینه استعلام را تیک بزنید. این کار باعث میشود کاربران برای خرید آن محصول درخواست ارسال استعالم کنند و شما این درخواست را مشاهده و برای فروش با مشتری تماس بگیرید. گزینه دیگری وجود دارد که این امکان را به شما میدهد محصولاتی را ویژه کنید. حال فراخور موضوع میتواند این ویژه کردن برای هر فروشندهای یک تعریف داشته باشد. میتوانید محصولات خاص خود را ویژه کنید، میتوانید برخی را که تخفیف دادید ویژه هم کنید تا بیشتر توجه جلب کند و .... معمولات محصوالات ویژه را میتوانید بالاتر از بقیه محصولات نمایش دهید و سپس بقیه محصولات را نمایش دهید. و یا آن محصولات ویژه را در یک صفحه خاص نمایش دهید. و یا آنها را در یک کارد با شمارنده معکوس به صورت فروش ویژه یا شگفتانگیز معرفی کنید. کاربرد گزینه ویژه متنوع است و بسته به سیاست شما میتوانید از آن به خوبی استفاده نمایید.
همچنین در صورتی که گزینه «فعال» را تیک بزنید این محصول در فروشگاه نمایش داده میشود. ولی اگر بخواهید محصولاتی را که قبلا وارد کردید از فهرست محصولات قابل نمایش در سایت مخفی کنید (بدون حذف محصول) میتوانید تیک گزینه «فعال» را بردارید و محصول را ذخیره کنید. محصولاتی که گزینه فعال آنها تیک نخورده باشد در فروشگاه نمایش داده نمیشوند.
در قسمت پایین تر توضیح کوتاه (چکیده) را میتوانید بنویسید که در فروشگاه درست زیر عنوان نوشته میشود. همچنین توضیحات بیشتر شامل معرفی محصول یا گذاشتن ویدئو و نمودار و کلی مطلب دیگر را میتوانید در قسمت توضیحات به صورت HTML اضافه نمایید و در انتها دکمه ذخیره را بزنید تا به تب دوم بروید تا سایر اطلاعات محصول را بارگذاری نمایید.
لازم به ذکر است که اطلاعاتی مثل سازنده (برند) یا دسته بندی باید از قبل در فروشگاه اضافه شده باشد تا شما بتوانید آن را انتخاب کنید. این دو بخش در قسمتهای دیگر توضیح داده خواهد شد.